top of page

Menszilla och jag - mensnormen

Hej på er! Jag har utformat bloggen så den fått ett fräschare utseende och mer dynamik. Hoppas ni gillar det, ge gärna feedback!

Så, idag tänkte jag snacka om en grej som jag börjat störa mig mer och mer på. Just nu håller jag på att fördjupa mig i temat om könsfrågor och hur samhället ger oss mönster för vem vi är - respektive ska vara. Men i och med det så snubblade jag på ett annat tema: mens. Jag ska försöka uttrycka mig så klart och rumsrent som det går, men jag lovar inget.

Vad som gör mig rosenrasande-amuserad är bindreklamer. Nästa gång du ser en bindreklam så håll utkik över något som är totalt absurt.

Förutom att tjejerna i reklamerna konstigt nog har perfekt hy, inte är svettiga och har på sig vita byxor - så är animationerna på vätskan som ska föreställa mensblodet BLÅ.

Whaaat? Alltså jag vet att jag har adligt blod i släkten men seriously..?! Okej skämt åsido, men det är ju för fan löjligt.

Vi måste göra oss av med denna förknipna förklämdhet i västvärlden. Mens är INTE äckligt. Det är kanske äckligt att HA mens,

(personligen svettas jag som en 60 årig skogshuggare (luktar som två...), har sådan värk att jag inte kan gå eller stå, och såfort jag nyser har jag Niagarafallen i trosan - varje gång "Menszilla" är på besök) MEN mensen i sig är inget att vara rädd för.

Och vad är det som menstruationsskyddstillverkarna är rädda för? Det är inte som att folk plötsligt skulle sluta köpa mensskydd p.g.a lite mer sanningsenliga reklamer.

Jag är medveten om att reklamer sällan är realistiska, men en behöver ju inte överdriva.

Vad är det som gör att samhället tabubelägger naturliga saker som sex eller menstruation?

Jag kan ju i ett senare inlägg diskutera samhällets sjuka syn på kvinnokroppen ur feminismens synvinkel, så låt oss fokusera på den s.k. lingonveckan. Just det, vi hittar alltid omskrivningar för att slippa säga det. Det är ofint, det är vulgärt, det blir avfärdat med en chockerad och äcklad min. Varför?

Det är klart att en inte behöver stå på gatan o skrika "ALLA SE HIT NU! JAG HAR MENS!!!" men så som jag ser saken så är det vad som händer när s.k. "extremfeminister" känner att de behöver gå till ytterligheter för att väcka uppmärksamhet o provocera fram tankar för att få NÅGOT att hända.

Men som sagt, det kan vi gå djupare in på en annan gång.

Jag må vara småaktig tycker ni, men mensen kan ses som en stor del av ett stort dilemma i vårt "moderna, utvecklade, upplysta välfärdssamhälle", och jag är tyvärr säker på att om män skulle vara de som blöder skulle det vara långt mer accepterat, sorgligt nog.

Det är ett val vi alla borde få, att kunna vara ärliga om vår kropp, och därför borde vi börja normalisera begreppet mens.

Sluta lägga en äckelstämpel på det, sluta skämmas och gömma bindpaketen i matkön, sluta hitta på andra andra ursäkter och tryck inte undan att ni har värk. Tala med barnen om vad mens är, varför den existerar och att det inte är något äckligt, ingen skillnad vilket kön eller icke-kön du diskuterar det med. Då uppstår inga missförstånd, ingen skam och ingen disrespekt gentemot menstruerande tjejer ("vadå haru mens eller?" som svar på ett argument eller en genuin känsla, "jag hatar att min tjej har mens för då kan jag inte knulla henne ju" och andra välkända fraser som ursäkta uttrycket, fuckboys, brukar släppa ur sig) .

Och för guds skull Always, börja använda röd färg. Året är 2016.


RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
Noch keine Tags.
bottom of page